18-9 Ponferrado>Villafranca del bierzo 24km

23 april 2020 - Deventer, Nederland

Na een croissant en een kop koffie om half 7 vertrokken. Het was wederom lastig om de stad uit te komen. Ik volgde de markeringen op de stoep, maar die hielden ineens op. Op de gok nog even verder gelopen maar geen markeringen meer. Vier Amerikanen liepen achter me aan. Toen ik het echt niet meer wist heb ik hun gevraagd of ze wisten waar we naar toe moesten"Euh we volgen jou!" Was het antwoord. Nou dat was niet handig want nu waren we samen de weg kwijt. Een paar Spanjaarden gevraagd die ons in duidelijk Spaans uitlegde hoe we moesten lopen, maar helaas had geen van ons er ook maar iets van verstaan. Toen maps maar ingeschakeld die ons de weg wees naar het volgende plaatsje op de roete. Eenmaal daar was het makkelijk om de route weer op te pakken. Eerst maar eens stevig ontbeten en toen mijn weg vervolgd de eerste 10 kilometer ging over de weg en daarna ging het de bergen weer in. Geen last meer van mijn scheenbeen gelukkig. Het ging vandaag door een aantal kleine, deels verlaten dorpjes. Onderweg trof ik een dronken pelgrim met alleen maar een slaapzak en een tasje met wat spullen. Totaal in paniek want hij had een fles wijn gekocht bij een wijnboer een stukje terug, maar de kurk was gebroken en het laatste stuk zat er nog in. Omdat hij niet bepaald een vaste hand meer had heb ik met mijn zakmes de kurk er uit gepeuterd. Hij bood me als dank een slok uit zijn fles, maar ik heb bedankt en ben verder gelopen. We zitten hier in een wijnstreek dus hier en daar een paar lekkere druiven geplukt. De laatste kilometers zijn iedere dag weer loodzwaar door de hitte. Na 24km kwam ik aan in Villafranca. Bed gezocht. Gedoucht en even een napje gedaan. Vandaag geen bekenden gezien. Vanaf nu wordt het duidelijk drukker op de camino omdat veel mensen het laatste stuk willen lopen. Na vrijdag wordt het nog drukker omdat veel Spanjaarden de laatste 100 kilometer willen lopen. Als je de laatste 100 kilometer 2 stempels per dag kunt laten zien op je pelgrimspapoort krijg je de compostella(oorkonde) in Spanje geniet je een hoog aanzien als je die oorkonde hebt en het staat goed op je cv. Dat er van die idioten zijn die 800 kilometer of zelfs nog meer lopen snappen ze helemaal niets van. Morgen wordt het weer een zware dag met heel veel klimmen. Voor nu lekker slapen en tot morgen!