23-9 Portomarín>Palas de rei 24km

23 april 2020 - Deventer, Nederland

Vamorgen om 7 uur vertrokken in het donker en dichte mist. De eerste 8km was er geen gelegenheid voor een ontbijt. Maar gisteravond wel boodschapjes gedaan dus genoeg te eten en te drinken. Vandaag moest er weer veel geklommen worden. Niet heel steil maar wel kilometers lang. Het is bijzonder om gedurende de reis het landschap telkens te zien veranderen. Nu lopen we door mooie bossen en hier en daar een eucalyptusbos waar er later deze week nog veel meer van komen. En langs oude boerderijtjes. Ik mis een beetje de kleine knusse dorpjes met hun vervallen huisjes en hun gezellige barretjes. De dorpjes hier zijn ingericht op de vele pelgrims die langs komen en als je een kop koffie wil, moet je daar lang voor in de rij staan. Vandaag zag ik iemand die in de rolstoel de camino doet. Een vriend voor hem met een tuigje om hem te trekken en een vriend achter hem om hem te duwen. Wat voor bijzondere vriendschap moet dat zijn! Vanmiddag nog weer een paar oude bekenden gezien. Kevin met zijn vrouw uit amerika en een stel uit Australië. Vanmiddag na 24km aangekomen in Palas de rei op 68km van Santiago. Bed geregeld en gedoucht. Daarna de stad in gegaan en daar trof ik de jongen uit Nederland waar ik gisteren en vandaag een tijdje mee gelopen heb, en zijn samen wezen eten. In het restaurant trof ik Audry en haar vriendin uit Canada ook weer na een hele tijd. Het mooie is dat we donderdag allemaal na 800km wandelen aan komen in Santiago! Vanavond heb ik besloten om vanuit Santiago niet door naar finestere te lopen omdat het 3 lange zware etappes zijn met heel erg veel zware klimmen. Ik denk dat ik mezelf dat niet meer aan moet doen. Het is na 800 kilometer genoeg geweest. Maandag 1 oktober vlieg ik terug. Maar eerst ga ik nog genieten van drie mooie wandeldagen en een paar dagen Santiago de compostella! Slaap lekker allemaal en tot morgen.