17-9 el acebo>Ponferrado 16km

23 april 2020 - Deventer, Nederland

En de horror afdaling ging door. Vanmorgen om half 8 vertrokken vanuit el acebo. In het dorpje zelf was nog niets open dus na een kop koffie en een cake vanuit de herberg vertrokken. Direct ging het weer via een rotspad naar beneden 7 kilometers lang. Heerlijk vind ik dat! Concentreren op waar je je voeten neer zet en verder niets. Als reïncarnatie bestaat was ik in een vorig leven vast een berggeit. Toen ik bij het eerste dorpje kwam zag ik een stel uit een taxi stappen. Het stel uit Australië! Al dagen niet gezien. Ze waren een paar dagen in leon blijven plakken en vandaag de taxi genomen. Was een leuk weerzien. Samen koffie gedronken en wat gegeten. Daarna mijn weg vervolgd door het dorp en wie zit daar op een terras, de kittenman. Ik had toch tijd genoeg vandaag dus ook met hem en zijn vrouw een bakkie gedaan. Dus hier even een update over de kitten, Estella hebben ze hem genoemd, naar de plaats waar ze hem hebben gevonden. De man waar ze de kitten hadden achter gelaten deed vervelend. De kitten zou vals zijn en zou hem en zijn eigen kat gebeten hebben. Hij dreigde het beestje op straat te zetten of te verzuipen. Hun in de taxi 140km terug om de kitten op te halen. Vervolgens met de taxi naar Santiago de compostella waar ze via de dierenbescherming een vrouw hebben gevonden die het beestje zo lang bij zich wil hebben tot ze hem weer komen halen. Beestje afgegeven en weer met de taxi terug naar waar ze gestopt waren om de camino te vervolgen. Als ze in Santiago de compostella aankomen nemen ze het dier zelf mee naar huis. Wat een dierenliefde! Al met al een schitterend caminoverhaal! Na de koffie verder gegaan. Van daaruit ging het via een verharde weg naar Ponferado. Eenmaal daar aangekomen na 16km even naar de apotheek geweest voor ibuprofen, en de vriendelijke Engels sprekende apothekeres raadde me aan een brace te gebruiken, en dat heb ik dan maar gedaan. Vervolgens op zoek naar een bed. Het was even zoeken maar uiteindelijk gevonden in een hotel. Slaapzaal met zes bedden en een mooie ruime schone badkamer. Het bed kraakt als een idioot dus ik hoop voor mijn onderbuurman dat ik niet te veel woel. Na een douche Castillo de los Templarios wezen bezichtigen. De ruïnes van een enorm 13e eeuws kasteel. Heel indrukwekkend. Tijdens een app gesprek met Lisa ontdekte ik dat Robert al 2 dagen hier in de stad verbleef. De camino zit vol verrassingen! Dus met hem samen wat gegeten en gedronken. Vanaf hier is het nog 200km naar Santiago de compostella. Als mijn scheenbeen zo goed blijft als nu, ga ik morgen naar villafranca del bierzo. 24km. Tot morgen!