16-9 Rabanal de camino>el acebo 20km

23 april 2020 - Deventer, Nederland

Vanmorgen pas om 7 uur vertrokken. Voor de zekerheid maar afscheid genomen van de dames uit Canada, Us en Duitsland omdat ik vandaag eerder wilde stoppen. De eerste 5km naar foncebadón gingen stijl om hoog en waren zwaar, maar het uitzicht was weer formidabel. Vooral de zonsopgang! Het is fijn om weer in de bergen te zijn na al die vlakke saaie dagen. Het pad was lastig met veel losliggende stenen. 2km na Foncebadon kwam ik aan bij cruz de ferro. Een ijzeren kruis op een grote houten paal. Al honderden jaren laten pelgrims hun van huis mee genomen steen daar achter. Ook ik heb mijn steen daar achter gelaten. jaren heeft die steen bij mij in de huiskamer gelegen met het doel hem hier achter te laten. Na cruz de ferro ging het naar beneden. Rotsen en losliggende stenen. 10km lang ging het pad eerst op en neer om de laatste 7km naar beneden te gaan. Dit was de zwaarste afdaling tot nu toe! Halverwege deze afdaling wilde ik stoppen bij de herberg die beschreven staat op internet. Maar die herberg was niet meer dan een hutje van een of andere hippy. Het was er rommelig en zag er niet uitnodigen uit. Wel nog even een foto gemaakt van een bord waarop de gemaakte kilometers en de kilometers nog te gaan op stonden. Indrukwekkend om te zien hoe veel kilometers ik al afgelegd heb. Na uiteindelijk toch nog 20km kwam ik aan in El acebo. Afgezien van een dame uit Canada en een stel uit Denemarken is iedereen door gelopen dus ik mag nu weer nieuwe vrienden gaan maken. Ook leuk! Morgen gaat de afdaling verder naar Ponferada. Dan heb ik 16km gedaan. De rest van de dag ga ik mijn been lekker laten rusten. Vandaag weinig last gehad maar nu ik tot rust kom speelt hij weer op. Vanavond lekker vroeg op bed met het been omhoog
Tot morgen!